Steve Jobs gick inte på magkänsla.

Det finns en uppfattning i techvärlden att produktutveckling bara är så himla svårt och det är omöjligt att veta vad kunderna vill ha. Vilka produkter och företag som lyckas hänger mest på tur och teknisk innovation. Men det är inte sant. Produktutveckling är svårt, och det är sant att kunder inte alltid vet i förväg vad de vill ha eller behöver. Se bara på storsäljare som mikrovågsugnen, popcornmaskinen eller mobiltelefonen. Alla är produkter som kunder var skeptiska till eller till och med skrattade åt. Och hur skulle vi nu kunna leva utan en mikrad Gorbys pirog, fräscha popcorn till fredagsfilmen och mobilen – mobilen som vi verkligen inte kan leva utan. Produkten som föraktfullt kallades yuppienalle är nu den saken som aldrig lämnar vår sida och det första vi tar med oss om det brinner. Inte helt olikt en nalle i och för sig, men det var nog inte det folk tänkte sig. 

Så, tillbaka till vår grundtes, gick techinnovatören och giganten Jobs på magkänsla när han utvecklade sina produkter? Så klart han inte gjorde. Han gick mot strömmen, men inte för att hans mage dikterade det utan för att han lyssnade på sina kunder (och presumtiva kunder) istället för på sina branschkollegor. 

Jag var 13 år när vi fick vår första Mac, en liten grå låda med separat hårddisk under. Den stod hemma i gästrummet och skulle användas av min mamma som hade börjat plugga, men den användes ofta av oss andra också. Mest att spela Tetris på, eller Shufflepuck Café. Min pappa har alltid varit en tech buff och det var han som ville ha en mac. På den tiden var det inte trendigt, man skulle ha en PC och floppy discs, inte Mac. Gud vet varför. I skolan lärde vi oss grundläggande programmering på en PC, hemma tryckte jag igång vår lilla Mac, skrivbordet dök upp, med ikoner för olika program och dokument och papperskorg i hörnet. Precis som nu. Jag klickade på Tetrisikonen och började spela. Så ser alla mobiler ut nu, alla datorer. Jobs satte standarden för 30 år sedan. Det var inte tur, inte magkänsla. Det var en förmåga att sätta sig in i kundens behov. Den vanliga kunden, inte utvecklaren som jobbade med projektet eller ingenjören som ledde det. Jobs var ett geni för han satte kundens önskningar och behov först, och det bör vi alltid göra i produktutveckling. Det är svårt, det blir inte alltid rätt men ju mer vi pratar med och studerar våra kunder, desto mer rätt blir det, och det är det som är det viktiga. Minimera risken genom att skaffa en tydlig bild av kundens behov, och håll fast vid din vision. Ha en löpande dialog med kunder och lyssna på allt de säger. Vänd och vrid på detaljer, ställ dig i kundens skor, i kundens liv. Så skapar du en produkt som ligger årtionden före dina konkurrenter. Och kanske blir du den nye Steve Jobs, gudarna ska veta att vi behöver fler som han.

Hanna

Co-founder and product coach